Comedii în toate nuanțele la Comedy Cluj 2015

A fost nevoie să treacă vreo patru ediții de Comedy Cluj până să mă obișnuiesc cu ideea că nu e vorba doar de comedie. Cluj-Napoca a găzduit al șaptelea an la rând festivalul de comedie, aducând în sălile de cinema o mulțime de filme adunate din toate colțurile lumii, unele dintre ele fiind premiate la alte festivaluri internaționale. Ca orice alt festival de film care este încă susținut (sau care se susține), și acesta crește de la an la an, dezvoltându-se pe toate planurile. Publicul de comedie este, mai mult sau mai puțin, un public nișat, oricât de paradoxal ar suna. Cinefilii „înrăiți” vor pune rareori câte o comedie în topurile filmelor favorite în timp ce marea masă va alege comedia în lipsă de altceva și în mod clar pentru relaxare. În mod cert însă, nimeni nu prea ia comedia „în serios”, iar Comedy Cluj tocmai asta încearcă să facă, ridicând vechea formă „profană” de amuzament la rang de festival.

maxresdefault (1)

cadru din filmul Un vampir la psiholog

Ramificațiile care pornesc de la comedie sunt la fel de numeroase precum cele care pornesc de la diverse genuri de muzică, iar tocmai datorită acestui fapt, fiecare gen de public rezonează cu anumite tipuri de comedii. Practic, comedia poate fi alăturată oricărui gen cinematografic – de la dramă la horror sau fantasy. La Comedy Cluj toate aceste subgenuri se întâlnesc și rareori se întâmplă să dai peste o așa-zisă comedie pură, iar ieșitul din cinematograf mai degrabă melancolic decât vesel n-ar trebui să surprindă pe nimeni. Uneori comedia este pur și simplu adânc ascunsă în spatele celuilalt gen abordat de film, iar festivalul acoperă o gamă infinită de comedii.

Un foarte bun exemplu este filmul maghiar Din motive inexplicabile (Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan) regizat de Gábor Reisz și prezentat în cadrul competiției Comedy Cluj. Áron este un bărbat de aproape treizeci de ani care încă depinde de părinți din punct de vedere financiar. În timp ce toți prietenii lui au slujbe sau familii, Áron se confruntă cu o ușoară depresie sau indiferență față de viață și cu gânduri persistente legate de propria-i moarte. Apatia de care dă dovadă bărbatul în orice fel de situație contrastează în mod ilar cu atmosfera din jurul lui. După ce își cumpără în timpul unei beții crunte un bilet de avion spre Lisabona, Aron este nevoit să dea explicații și să rezolve situația precum un adult. Bineînțeles, acesta este prins și într-o poveste romantică ce se desfășoară doar în capul lui, iar toate tentativele lui de a o duce la capăt eșuează, punându-l în posturi care mai de care mai amuzante. Comedia maghiară reușește să creeze empatie față de personaj tocmai prin construcția simplistă a acestuia și prin atitudinea relativ pasivă cu care el face față situațiilor care par a-l copleși. De asemenea, filmul este presărat pe alocuri cu elemente suprarealiste care au rolul de a augmenta „drama” prin care trece personajul, acestea reflectând oarecum imaginea pe care și-o proiectează el despre lumea înconjurătoare.

Filmul francez Prețul Gloriei (La rançon de la gloire) regizat de Xavier Beauvois înclină balanța și mai mult în direcția tragicului. Având ca punct de intrigă secundar moartea celebrului regizor și actor de comedie Charlie Chaplin, doi prieteni foarte buni decid să fure sicriului acestuia pentru a face rost de bani. „Tragedia” survine însă din situația financiară precară a personajului principal, Eddy, a cărui soție se află în spital având nevoie urgenă de o operație decisivă și care trebuie să aibă grijă de fiica lui. Personajele sunt demne de milă în cel mai adevărat sens al cuvântului, iar comicul creat de furtul sicriului este acaparat de emoția cu care speri ca femeia să supraviețuiască și ca familia să se redreseze.

Comedia Un vampir la psiholog (Der Vampir auf der Couch) de David Rühm îmbină elemente de fantasy într-o poveste de-a dreptul savuroasă. Două cupluri (unul format din doi vampiri, iar celălalt dintr-un pictor și muza lui, ajung să treacă printr-o sumedenie de aventuri cauzate în mare de natura romantică și posesivă a îndrăgostiților, dar și de evidentele repercusiuni ale condiției de vampir. Nu aș vrea să povestesc însă filmul, fiindcă mi s-a părut unul dintre cele mai bune din cadrul acestui festival și aș îndemna cât mai multă lume să-l vizioneze. Este vorba despre o comedie cu tente romantice, fantastice și, pe alocuri, horror, care te seduce prin carisma personajelor și prin realizarea absolut hipnotică a universului în care se învârt acestea.

În mai puține cuvinte, publicul ar trebui să se obișnuiască cu o abordare destul de largă a ceea ce înseamnă comedie când vine vorba de cinema. Am auzit în repetate rânduri „plângeri” cu privire la filmele din cadrul Comedy Cluj și recunosc că anii trecuți a mea s-a aflat printre ele. Într-adevăr, există, în rare cazuri, filme ale căror umor nu-l poți depista nici la microscop, însă aici s-ar deschide o întreagă discuție despre selecție și așa mai departe. În sfârșit, la mulți ani, Comedy Cluj și la cât mai mult haz!