FFeST, ficțiune și proiecții ratate

Am participat în zilele de 10 și 11 decembrie la FFeST, aflat la ediția a noua, restrâns la un maraton insuportabil de lung de vizionări, din motive de buget. Secțiunea de ficțiune, cea mai consistentă, însumând jumătate din filmele proiectate, a fost de departe și cea mai ofertantă din punct de vedere al calității producțiilor prezentate. Însă unde filmul a primat, organizarea a eșuat.

ffest-2015

Ficțiune I

The Puppet, Zsuzsanna Bendó: este povestea unui păpușar și familia destrămată a acestuia. Copilul său și fosta lui nevastă pleacă, împreună cu noul iubit, al acesteia din urmă, într-o croazieră la Viena. Însă băiatul se întoarce pe ascuns, fapt alarmant pentru mamă și tată de drept. Filmul vehiculează morala dragostei paterne, care nu poate fi înlocuită nicicum.

Gimi nu apare în film, Sandra Rad: nu cred că mai am ceva de adăugat, căci titlul rezumă cam toată povestea. În nota absurdă a filmului, geamantanul în care se află Gimi, este furat de doi tineri, crezând că în interior s-ar afla un calculator stricat, și nicidecum un animal mort.

The Hoods, Bogdan Drumea: este povestea unui copil tipic al cartierelor bucureștene (delăsător, lipsit de speranță și chiulangiu de la școală). Filmul are și o notă optimistă, căci fratele mai mare al protagonistului încearcă să-l călăuzească în viață, pentru ca greșelile generației sale, cea a copiilor nouăzeciști, să nu se repete și în cazul eroului nostru.

The Caretaker, Zsolt Csörköl: este o comedie cu elemente noir și a cărei poveste are în centru un administrator-prea-energic-și-atent de bloc, în căutarea unei presupuse crime. Însă echipamentul de proiecție, software-ul, și/sau lipsa de pregătire a proiecționistului nu ne-au lăsat să urmarim filmul până la capăt.

777, Aron Rudics: comedie, dramă, sau un exercițiu prost de critică adusă oamenilor și celor sfinte, filmul are în centru jocurile de noroc și dependența pe care o provoacă acestea. Naraţiunea propune un conflict moral dintre un bărbat de vârsta a doua, părăsit de familie, care își joacă banii la “păcănele” și care se spovedește din două în două zile, și preotul care are aceiași adicție. Însă, finalul este unul optimist, astfel că protagonistul are șansa de a se reabilita.

In your shoes, Sipos Bence: este o comedie cu mici tente romantice, demne de o telenovelă. Filmul se învârte în jurul noțiunii de dragoste, porniri psihotice și iraționale ale femeilor, și despărțiri fulger.

Ficțiune II

LOVE on the MÁV, Máté Batka: este un alt film cu o temă romantică: dragostea la prima vedere. Doi tineri se întâlnesc pe un peron, fiecare așteptându-și trenul, dar nu reușesc să schimbe mai mult de câteva cuvinte, fiind întrerupți de o mamă cu doi copii gălagioși care se așază chiar între ei. Privirile lor se mai întâlnesc fugitiv, dar de acestă dată sunt despărțiți de spațiul dintre cele două trenuri, care vor pleca în direcții diferite. Tânăra încearcă cu greu să-i dea numărul de telefon prin semne, dar trenul său pornește, iar ultimele două cifre rămân necunoscute pentru protagonist. Și așa începe căutarea aproape obsesivă a numărului corect!

Turbulence, András I. Gábor: filmul propune imersiunea spectatorului în lumea imaginată a unei scenariste. Această lume, puternic clișeizată, căzând pe alocuri chiar în păcatul kitsch-ului, este construită în jurul unui complot, un virus testat ilegal pe clienții unui bar, aleși chiar de barman. Secretul din jurul virusului este dezvăluit de barman, fiind nou, fără leac și mortal. Viziunea se încheie cu uciderea barmanului, moment în care scenarista începe să-și expună ideea cu ajutorul mașinii de scris.

The Sonate, Durim Kryeziu: este un film care pune la încercare spectatorul chiestionând într-o manieră mai puțin convențională dragostea. Aducând mai multe perspective: una tradițională, în care instituția familiei stă la baza fericirii în iubire; una modernă, în care totul se rezolvă trupește, iar pe urmă se concretizează amorul sufletului; și una cu totul aparte, în care dragostea atinge cote înalte de dramatism, prin gelozia soțului, fiind de fapt povestea unuia dintre cei implicați în discuție; filmul lasă privitorul în postura de a nu găsi nicio soluție. Cea de-a treia poziție este explicit pusă în imagini, depășind astfel locul, spațiul și personajele din tren.

Saudade, Fazekas Gyöngyi: este mai degrabă o reclamă la Skype, în care două surori se ceartă. Una doreşte un anumit leagăn, important pentru copilăria lor, pe când celeilalte puţin îi pasă de aceste lucruri petrecute în trecut.

Things you’ll do today, Claudia Negrea: filmul ne expune povestea exotică din căminele românești, în care două fete se află la limita abuzului de către trei prieteni într-o stare profundă de ebrietate. Una dintre acestea este curtată de un al patrulea, de mai mult timp, cu o mare inocență, fiind totuşi refuzat.

The Blocks, Sándor Csoma: este un film încadrabil în genul de crimă, care mizează pe un umor de factură est-europeană și pe un mic insert fantastic. Am putea spune că personajul principal este cartierul, construit în perioada de boom economic desfăşurat în URSS-ul anilor ’60: un loc utopic în care să-ți întemeiezi familia. Însă, odată cu destrămarea fostului bloc comunist, ocupat de un imperiu infracțional, prezentat sub formă alegorică, din perspectiva unei fetițe, ca un dragon ce bânduie și amenință viață oricui nu se conformează cu ordinea socială. Subiectul este în același timp actual, dar și extins în restul statelor ex-sovietice.

Ficțiune III

Szieszta, Hedda Bednarszky și Sofia Nelega: avem în centru două pritene, studente și colege de apartament, personaje jucate de înseși realizatoarele filmului, Hedda și Sofia. Cele două pleacă în vacanță la Bonțida, unde personajul Sofiei are un unchi.

The Cross, Éva Török: este un film despre relația mamă-fică. Mama, o creștină conservatoare și cu un handicap ce o ține la pat, îi impune stilul de viață ultra-religios ficei sale, care recurge la multe șiretlicuri de a o înșela, ajungându-se până la a-și chema prietenul pentru o seară amoroasă, cu care mama sa nu este de acord.

In the house, Ana-Maria Comănescu: este povestea unei petreceri, unde se ascunde un criminal. Protagonistul anunță accidentul în urma căreia a murit o femeie, dar pe care el susține, la începutul filmului, că l-a privit în calitate de martor. Aflăm la sfârșitul filmului, însă, dintr-o discuție în care subiectul principal este cruzimea, din excesul de megalomanie al criminalului, că ucisese într-o cursă ilegală de mașini o femeie aflată pe trecerea de pietoni.

A Perfect Investment, Simó Ibolya: este un film care propune incursiunea în lumea mafiei de provincie. Un tânăr primește o benzinărie ca moștenire de la tatăl său, dar într-o seară este racolat, fară niciun drept de apel, de liderul mafiei și transformat în sclavul său, schimbându-i-se numele în Dodoka.

Playfellows, Visky Ábel: gelozia, punctul central al filmului, e pusă în relaţie cu felul în care un cuplu (fotograf și asistenta lui) ajunge să intre într-un joc al seducției.

Romanian, Artur Borusz: este un documentar care s-a strecurat în secțiunea de ficțiune, după cum apare și în program, așa că de această dată nu putem da vina pe proiecționist.

Ficțiune IV

Cloud, Tímea Tánczos: filmul este mai degrabă un remake, în varianta foarte scurtă și feminină, a Boyhood. Tematic, evocă natura ca spațiu feeric și dragostea maternă ca liant între lumea fantastică, a poveștilor, și realitatea. Așa cum spune și titlul, fetița are o pasiune puternică pentru nori, spectatorul fiind martor la contemplarea copilei față de misterul lor.

Black Friday, Roxana Stroe: este o comedie neagră, în care un presupus instalator ucide în masă cu o pușcă cu lunetă, pornind un „măcel” demn de un terorist. Filmul cozmetizează mult perioada anilor ’80, aducând pe ecrane o lume hipsterizată. Motivul uciderii în masă este chiar mai absurd decât secvența crimei colective: scurtarea cozii la carne, sau poate chiar umplerea galantarelor cu carne?

Romanian sunrise, Visky Ábel: filmul urmărește un bărbat, cu grave probleme de sănătate, în căutarea tatălui său, pe care nu a avut ocazia să-l întâlnească niciodată, dar acum este forțat să-l găsească pentru un transplant de rinichi.

Little Father, Ioana Țurcan: este al doilea film la care sala de proiecție a complotat împotriva spectatorilor, așa că nu vă pot spune mai mult decât că regăsește tema emigrării, cu menţiunea că se poate chiar să mă înșel.

The Mysteries of Professor Essen, Marius Georgescu: este mai mult un exercițiu filmic de exploatare a curentului expresionist, având în prim-plan un profesor nebun ce își mănâncă studenții. Absurdul nu evită să apară, astfel că în urma eviscerării cadavrelor, criminalul scoate crenvurști gata făcuți din măruntaiele victimelor.

Echilibru, Alexandra Badea: filmul prezintă refuzul de integrare în societate al unei tinere. Suntem martorii îndepărtării de oameni, printr-o izolare conștientă: protagonista își evită sistematic un posibil fost iubit și se gândește la plecare. Cel puțin, pisica îi ține companie în aceste momente de solitudine.

Phenoména, Fazekas Gyöngyi: în urma unei traume cerebrale, nostalgia copilăriei apare în viața unei tinere, care se fascinează a fi copilă din nou. Însă filmul nu se oprește aici! Într-o notă ridicolă, acesta se confruntă și cu bătrânețea, ca o fantezie a ireversibilității timpului.

User Rating: 0.0 (0 votes)
Sending